• Uni24
  • Login ansatte
  • Login kunder
  • Fjernsupport
  • Infotjenester

Falstad Regnskapsservice

  • Hjem
  • Om oss
    • Trenger du regnskapsfører?
    • Hvorfor velge å samarbeide med Falstads Regnskapsservice AS?
    • Hva må til for å starte et regnskapsoppdrag?
    • Våre verdier
  • Tjenester
  • Ansatte
    • Administrasjon
    • Avd. Levanger
    • Avd. Verdal
    • Avd. Steinkjer
    • Ledige stillinger
  • Referanser
  • Lenker
  • Kontakt

27. februar 2018 By Smart Media AS

Hvordan kan lønnsomme bedrifter gå konkurs?

people image

Steinar Landstad

Avdelingsleder Rådgivning
Send e-post
Tlf: 915 45 276

«Hvorfor tjener vi ikke penger? Vi har glimrende kalkyler og driftsbudsjettet ser fantastisk ut – men kassakreditten trekkes til maksimum – vi får ikke kjøpt varer og nylig var vi kraftig forsinket med oppgjøret av merverdiavgiften! Kemneren er etter oss på grunn av manglende oppgjør av forskuddstrekket - hva skjer?»

Det er veksten og økende behov for arbeidskapital som utgjør trusselen for virksomhetens eksistens.

Lønnsomme bedrifter som strever økonomisk er typisk vekstbedrifter – også ofte kalt gasellebedrifter. Det er veksten og det økende behovet for arbeidskapital som utgjør trusselen for virksomhetens eksistens. Rask vekst fører til økt binding i arbeidskapital, som eksempelvis økte kundefordringer og kapitalbindinger i varelager før pengene kommer inn fra kundene. Sakte vekst er enklere, da får man tid til å hente pengene inn fra kundene før de løpende økonomiske forpliktelsene forfaller.

Bedriftens evne til å betale sine økonomiske forpliktelser er overordnet alt annet i privat næringsvirksomhet. Den dagen du ikke lenger klarer å betale dine regninger og fakturaer vil ikke dine leverandører lenger levere deg varer og tjenester. Ved manglende likviditet vil kravene fra det offentlige i form av skatter og avgifter gjøre veien til skifteretten kort.

Bør man derfor unngå raskt vekst? Ikke nødvendigvis – men rask vekst betyr at man enten må ha mulighet til å skaffe bedriften frisk kapital utenfra eller at man er i bransje som har så god inntjening og raskt oppgjør fra kundene at man kan tåle den økte kapitalbindingen. Er man en liten aktør uten muligheter for å skyte inn frisk kapital fra eiere eller ved låneopptak i bank – bør man unngå rask vekst.

Men hvordan kan lønnsomme bedrifter gå konkurs – hvorfor er likviditet viktigere i den løpende drift enn lønnsomhet? Det er manglende evne til å betale kortsiktige pengekrav som resulterer i konkurs, ikke om virksomheten tjener penger eller ei. Driften av virksomheten kan gjerne være finansiert av lån eller av annen innskutt kapital. Dermed kan en bedrift drive med underskudd i mange år og likevel fullt ut være økonomisk oppegående fordi eierne av virksomheten eller en finansinstitusjon tilfører bedriften penger. Mange suksessfulle bedrifter har hatt behov for flere års drift og produktutvikling med økonomisk underskudd før man kommer i mål med lønnsom løpende drift.

Hvordan kan man beregne likviditetsbehov og arbeidskapital? Ved hjelp av likviditetsbudsjett og prognoser basert på et ajourført regnskap kan man i stor grad forutse hvor mye kapital ny aktivitet vil koste. Det er viktigere å se de store linjene og tendensene enn å grave seg ned i detaljer. Arbeidskapital er forskjellen mellom omløpsmidler (bankinnskudd, kundefordringer, andre kortsiktige fordringer) og gjeld  – det viser den kapital bedriften trenger for å finansiere den daglige driften inntil kundene har betalt.

Så hva kan man gjøre for å bedre arbeidskapitalen? Raskere innbetaling fra kunder ved kort kreditt tid, umiddelbar fakturering etter leveranse, gode purrerutiner – mindre kapitalbinding i varelager ved å planlegge og behovsprøve innkjøp, forhandle lengre kreditt tid hos leverandører – økt ekstern finansiering med langsiktig lån eller økning av aksjeinnskudd/kapitalforhøyelse – salg av anleggsmidler som bygg, biler, og annet utstyr som ikke er tilstrekkelig behov for eller som kan leies og dermed binde mindre kapital.

«Cash is King» er den viktigste leveregel i privat næringsdrift - tilgang til penger for å betale regninger og andre løpende pengekrav er overordnet alle andre økonomiske mål for å overleve på kort sikt i det private næringsliv.

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.

AVDELING LEVANGER

Kirkegata 75A
7600 Levanger

Telefon: 74 07 00 00
E-post: Send-e-post

AVDELING VERDAL

Neptunv. 6
7652 Verdal
Telefon: 74 07 00 00
E-post: Send e-post

AVDELING STEINKJER

Brugata 2
7715 Steinkjer
Telefon: 74 07 00 00
E-post: Send e-post

Lik oss på Facebook!

Bygget på WordPress av Smart Media AS