Sjekkliste i krisetider
Vi anbefaler våre kunder å gjennomgå sjekklisten nedenfor for å se på relevante tiltak for å begrense kostnader og negative effekter av hendelser i krisetider.
Vi stiller opp som samtalepartner og rådgiver hvis du som næringsdrivende har behov for bistand til å gjennomgå sjekklisten og til å drøfte situasjonen.
Sjekkliste/muligheter for kostnadsreduksjon
- Avbestill alle leveranser som ikke er kritisk viktig for å opprettholde driften
- Unngå nye bestillinger som kan forskyves uten at dette påvirker driften negativt
- Ta kontakt med huseier, for drøfting av reduksjon og/eller fritak av husleie for en periode
- Har husleieavtalen en regulering av «force majeure» (en vanlig klausul i kontraktersom i utgangspunktet løser en eller begge parter fra ansvar for mislighold når en ekstraordinær hendelse eller omstendigheter utenfor partenes kontroll, som flom, krig, opprør og naturkatastrofer hindrer en eller begge parter i å gjennomføre forpliktelser foreskrevet i kontrakten).
- Kontakt banken for utveksling av info og vurdering ift. avdragsutsettelse, økte kredittrammer osv.
- Ta kontakt med leasingselskap for å drøfte mulighetene og sjekke hvilken bistand leasingselskapet kan gi.
- Gjennomgå regnskap (resultatregnskap og balanse), slik at den økonomiske status er mest mulig sikker og kjent
- Kritisk gjennomgang av utestående fordringer, vurder risiko for at kunder ikke evner å betale på forfall (ta eventuelt kontakt for avklaring)
- Gjennomgå kreditormassen (leverandører) for å få en sikker oversikt over de utbetalinger som forventes. Vurder om enkelte kan forskyves, ta eventuelt kontakt med leverandør (kreditor) for å drøfte muligheten for utsettelse
- Gjennomgå forestående oppgjør av offentlige avgifter
- Utarbeide et revidert likviditetsbudsjett, hensyntatt de endringer som kommer av (regjeringens tiltakspakke) knyttet til forskyvning av arbeidsgiveravgift, merverdiavgift og forskuddsskatt.
- Foreta en kritisk vurdering av inntektene framover
- Legg inn alle andre kjente faktorer som påvirkes av situasjonen
- Med grunnlag i likviditetsbudsjettet framkommer behovet for tilførsel av likviditet.
- Med grunnlag i oppdatert regnskap og likviditetsbudsjett ta snarest mulig kontakt med banken-vi bistår gjerne i samtale med banken.
Gode råd:
- Ta kontakt med kundene dine og kartlegg dine kunders situasjon – risiko for manglende oppgjør?
- Ta kontakt med leverandørene dine og om nødvendig anmode om justert betalingstidspunkt (forfall)
- Ha løpende og god kontakt med banken og bankens kontaktperson
- Søk bistand hos regnskapskontor / regnskapsfører
- Forsøk å arbeid mest mulig proaktivt (føre var)
- Vær offensiv, let etter muligheter
Kontakt oss gjerne på telefon eller mail for å avtale møte for bistand.